نحوه استفاده از ماساژور تفنگی روی پاها بعد از دویدن

نحوه استفاده از ماساژور تفنگی روی پاها بعد از دویدن

نحوه استفاده از ماساژور تفنگی روی پاها بعد از دویدن

ماساژور تفنگی نوعی دستگاه الکترونیکی هستند که می‌تواند به تسکین درد، بهبود گردش خون و بسیاری از مشکلات دیگر کمک کند. این دستگاه با تولید ارتعاشاتی که از طریق سرهای آن اعمال می‌شود، اینکار را انحام می‌دهد. این ارتعاشات عمیق به کوبه درمانی معروف هستند و به همین خاطر به آن‌ها ماساژور کوبه‌ای نیز گفته می‌شود. اگر به‌تازگی یکی از بهترین ماساژور تفنگی های بازار را خریداری کرده‌اید اما نمی‌دانید چطور بعد از ورزش کردن یا دویدن، پاهای خود را با آن ماساژ دهید تا پس از دویدن درد کمتری داشته باشید، این مطلب برای شماست.
پس از این‌که زمان زیادی را بدوید، احتمالا پاهایتان کوفته می‌شوند اما می‌توانید از ماساژورهای تفنگی موجود در بازار به‌عنوان ابزاری برای ریکاوری و کمک به کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش یا همان DOMS استفاده کنید تا صبح روز بعد هنگام پایین آمدن از پله‌ها، از درد به خود نپیچید! تحقیقات نشان داده است که ماساژورهای تفنگی که حرکات ضربانی دارند، مستقیما عضلاتتان را هدف قرار می‌دهند و در تسکین DOMS، بهبود ریکاوری عضلات و افزایش دامنه حرکتی و جریان خون کمک می‌کنند. اما چه مدت پس از دویدن باید از ماساژورهای تفنگی استفاده کنید و چطور می‌توانید تفاوت میان دردهای عضلانی و آسیب را تشخیص دهید؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

چه مدت پس از دویدن باید از ماساژورهای تفنگی استفاده کرد؟
به‌طور کلی دستورالعمل‌های ریکاوری پس از دویدن باید ظرف چند ساعت بعد از آن انجام شوند تا بیشترین تاثیر را داشته باشند. اما به‌طور کلی هر وقت از آن‌ها استفاده کنید، تاثیرش را به عینه خواهید دید.

چطور می‌توان تفاوت میان دردهای عضلانی و آسیب را تشخیص داد؟
دویدن زیاد و ورزش می‌تواند دردهای شدید عضلانی را به‌دنبال داشته باشد، بنابراین اگر دردهای زیادی را در عضلات پا مانند چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا تجربه می‌کنید، عادی‌ست!
دردهای عضلانی معمولا 24 تا 72 ساعت پس از ورزش به اوج خود می‌رسند، بنابراین اگر در این بازه زمانی درد دارید نگران نباشید. همچنین هر دردی که در طول مسابقه به‌طور ناگهانی در عضله ایجاد شود، احتمالا آسیب است و بهتر است به‌جای استفاده از ماساژور تفنگی آن را با کمپرس آب یخ بهبود دهید. البته ماساژورهای تفنگی نیز در مراحل انتهایی بهبود کاربردی خواهند بود. البته اگر استخوانتان شکسته، رگ‌به‌رگ شده، کشیدگی یا آسیب التهابی دارید نباید از ماساژور تفنگی استفاده کنید.

از چه درجه‌ای در ماساژور تفنگی باید استفاده کنیم؟
دویدن زیاد و ورزش سنگین ممکن است به بافت عضلانی آسیب برساند و همین موضوع منجر به درد و التهاب خواهد شد. همچنین مواد زائد متابولیک در بدن نیز صورت می‌گیرد که می‌تواند وضعیت را تشدید کند. برای کمک به بدن در حذف مواد زائد و بهبود این علائم، سعی کنید از ماساژور تفنگی خود با سرعت کمتر به‌مدت 90 تا 120 ثانیه با کمی فشار بیشتر هنگام حرکت دستگاه به‌سمت قلب (مثلا از زانو به سمت لگن) استفاده کنید. این کار با حذف مواد زائد و همچنین انتقال خون‌های ساکن حامل دی‌اکسید کربن به سیستم لنفاوی بدن که حکم فاضلاب بدن را دارد، به بهبودتان کمک خواهد کرد.
مایع لنفاوی به‌سمت گره‌های لنفاوی حرکت می‌کند، جایی که مواد زائد را می‌توان فیلتر کرد و خون از طریق قلب به‌سمت لنف‌ها حرکت می‌کند تا دوباره با اکسیژن پر شود. چنین حالتی در بافت عضلانی شرایط مناسبی را برای بهبودی فراهم می‌کند. در صورتی که DOMS شدید دارید، احتمالا به ضربات با درجه کمتری نیاز باشد پس باید به این موضوع دقت داشته باشید. زمان بیشتری را برای ماساژ آن ناحیه‌هایی بگذرانید که درد بیشتری دارند. با این کار به‌تدریج علائمتان تسکین می‌یابد. همچنین می‌توانید برای نواحی حساس‌تر، از بالشتک کوچکی روی ماساژور تفنگی خود استفاده کنید.

آیا ماساژورهای تفنگی می‌توانند در بهبود سریع‌تر موثر واقع شوند؟

درمان از طریق ماساژ علاوه بر حذف ضایعات متابولیک و کاهش التهاب، چند مزیت دیگر برای کمک به بهبودی دارد. ماساژ با افزایش گردش خونتان تضمین می‌کند که اکسیژن و مواد مغذی به بافت ماهیچه منتقل شوند و ضایعات متابولیک که همان دی‌اکسید کربن هستند، از بین روند. مطالعات نشان داده‌اند که ماساژدرمانی ضربه‌ای می‌تواند درد، حساسیت نسبت به آن و همچنین علائم DOMS را کاهش دهد و به انعطاف‌پذیری بیشترتان کمک کند. ماساژدرمانی ضربه‌ای همچنین می‌تواند سیستم عصبی پاراسمپاتیک (بخشی از سیستم عصبی که در حالت استراحت و هضم فعال است) را تحریک کند که آرامش و بهبود بافت‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. اگر می‌خواهید علاوه بر کاهش درد ماهیچه‌هایتان، آرامش کسب کنید، توصیه می‌کنیم مدت زمان بیشتری مثلا 20 دقیقه از ماساژ درمانی ضربه‌ای استفاده کنید.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها