تشخیص رم میکرو اس دی تقلبی از اصل

تشخیص رم میکرو اس دی تقلبی از اصل

تشخیص رم میکرو اس دی تقلبی از اصل

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ناگهانی رم میکر و اس دی (MicroSD) دیده باشید که قیمتی بسیار ناچیز را به همراه دارد! اگر با این موضوع مواجه شدید پیشنهاد می‌کنیم که معقولانه عمل کرده و از خرید آن رم دوری کنید، چرا که می‌تواند یک رم تقلبی باشد! هم اکنون میزان استفاده از رم‌های میکرو اس دی به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و گوشی‌های هوشمند متعددی با تجهیز به این قطعات کوچک میزان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات خود را افزایش می‌دهند. اما ظاهرا استقبال کاربران از این قطعات الکترونیکی منجر شده عده‌ای سودجو با تدابیر حساب شده‌ای نسبت به کلاهبرداری از این زمینه وارد عمل شوند!

هم اکنون برندهای بسیار زیادی وجود دارند که به تولید رم‌های میکرو اس دی می‌پردازند. سامسونگ، سن دیسک، کینگستون، ای دیتا و … از جمله این کمپانی‌ها محسوب می‌شوند. اما آیا چاپ نام هر یک از این شرکت‌ها بر روی یک قطعه الکترونیکی تضمینی مبنی بر اصلی بودن کالا خواهد بود؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

هم اکنون رم‌های میکرو اس دی متعددی در بازار عرضه می‌شوند که تقلبی یا اصطلاحا فیک (Fake) هستند. در این مقاله اطلاعات جامع‌تری در رابطه با این موضوع تشخیص رم میکرو اس دی تقلبی از اصل و نهایتا انتخاب رم‌های میکرو اس دی اصل خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد. در تصویر زیر چند برند معتبر و اصل رو مشاهده می کنید. (کیفیت و خوانایی چاپ مشهود می باشد).

تفاوت رم میکرو اس دی اصل و تقلبی در چیست؟

از نظر ظاهری شاید در نگاه اول تفاوت محسوسی مابین یک رم میکرو اس دی تقلبی و اصلی وجود نداشته باشد، بنابراین چگونه می‌توانیم یک رم میکرو اس دی تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟ ابتدا تمایل داریم که یکی از شکایات کاربران نسبت به خرید یک رم میکرو اس دی از یک منطقه مرزی پر رفت و آمد در ایران که در فرومی خاص مطرح شده بود را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

چندی پیش شاهد گلایه یک کاربر در فرومی مرتبط با محصولات یک برند تولید کننده رم‌های میکرو اس دی بودیم. وی اشاره کرده بود که یک رم میکرو اس دی 64 گیگابایتی تولید شده توسط برند مربوطه را خریداری کرده است. رم میکرو اس دی خریداری شده وی دارای آرم، لوگو و مشخصات پرینت شده برند تولید کننده بوده است. هنگامی که او این رم را به گوشی خود متصل کرد متاسفانه خبری از ظرفیت 64 گیگابایتی نبوده است! وی متوجه شده که رم میکرو اس دی خریداری شده او تقلبی بوده است و ظرفیت 64 گیگابایتی ثبت شده بر روی آن را ارائه نمی‌کند.

به طور کلی عرضه رم‌های میکرو اس دی تقلبی به شیوه‌های گوناگونی انجام می‌شود. ما حتی در برخی از شرایط شاهد فروش رم‌های با ظرفیت 8 گیگابایتی با لیبل و آرم تقلبی 64 گیگابایتی نیز بوده‌ایم. اما روش‌های پیشرفته‎‌تر و جالب‌تری هم وجود دارد که با استفاده از آن‌ها کاربران بسیار زیادی گول خورده و رم‌های میکرو اس دی تقلبی را خریداری می‌کنند.

در این شرایط از روش‌های هک سیستم عامل منحصر به فردی استفاده می‌شود که به موجب آن علارغم اینکه رم میکرو اس دی خریداری شده شما ظرفیت پایین (مثلا 8 گیگابایتی) را ارائه می‌کند، سیستم عامل گوشی‌ هوشمندتان ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات آن را 64 یا 128 گیگابایتی نشان می‌دهد! این روش هک فوق‌العاده آزاردهنده بوده و متاسفانه به وفور شاهد به کارگیری آن از سوی افراد سودجو هستیم.

یا در مواردی دیگر رم های معمولی و سرعت پایین و بی کیفیت با همان ظرفیت که اصطلاحا به رم های بلانک معروف هستن رو رنگ آمیزی و با چاپ نام یکی از این شرکت‌های معتبر بر روی آن بفروش می رسانند. اما چگونه می‌توانیم رم‌های میکرو اس دی تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟

تشخیص رم‌های میکرو اس دی تقلبی از اصلی

رم‌های میکرو اس دی تقلبی اغلب سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات بسیار پایینی را به همراه دارند و این موضوع منجر به بروز لگ و تاخیرهای متعددی در عملکرد دستگاهی می‌شود که رم مد نظر در آن مورد استفاده قرار گرفته است. اما متاسفانه اگر در این شرایط و هنگامی که رم میکرو اس دی را خریداری کرده و از آن استفاده می‌کنید متوجه تقلبی بودن آن شوید، این موضوع هیچ سودی برای شما ندارد و به اصطلا کار از کار گذشته است! بنابراین باید به فکر روش‌هایی باشید که پیش از خرید قطعه منجر به تشخی تقلبی یا اصلی بودن قطعه مربوطه شود.

متاسفانه در فرهنگ کشور چین مسئله کپی برداری به هیچ وجه امر ناخوشایندی به شمار نمی‌رود. این موضوع در بسیاری از شرایط و زمینه‌ها منجر به پیشرفت‌هایی چشمگیر چینی‌ها شده است. یکی از عمده‌ترین این زمینه‌های صنعت موبایل است. اغلب برندهای چینی تولید کننده گوشی هم اکنون از ظاهر محصولات برندهای بزرگی همچون اپل تقلید و کپی برداری می‌کنند و در عین حال محصولاتی با کیفیت و مقرون به صرفه را به بازار عرضه می‌نمایند.

متاسفانه این موضوع در زمینه کپی برداری از رم‌های میکرو اس دی چندان بازده خوشایندی نداشته است. رم‌های میکرو اس دی تقلبی که اغلب در کشور چین تولید می‌شوند، عمدتا کیفیت بسیار پایینی داشته و گاها با مشکلاتی نظیر مواردی که پیش از این به آن‌ها اشاره داشتیم همراه هستند.

اما به واقع چطور می‌توان پیش از خرید رم‌های میکرو اس دی از تقلبی یا اصل بودن آن‌ها مطلع شد؟ روش ساده‌ای بدین منظور وجود دارد که البته نیازمند دقت کافی خواهد بود. به طور کلی رم‌های میکرو اس دی که توسط برندهای اصلی سازنده این قطعات تولید می‌شوند از نظر کیفیت اطلاعات چاپ شده بر روی آن‌ها نسبت به نسخه‌های تقلبی تفاوت‌هایی را به همراه دارند.

اطلاعات چاپ شده بر روی نسخه اصلی این قطعات کاملا شفاف، دقیق، واضح و پر رنگ است. اما نسخه‌های تقلبی رم‌های میکرو اس دی از این نظر متفاوت بوده و عموما اطلاعات چاپ شده بر روی آن‌ها کم رنگ و بدون کیفیت است. برای درک بهتر این موضوع نگاهی به تصاویر زیر بیاندازید.

همیشه رنگ‌های پررنگ‌تر نشان دهنده اصل بودن قطعه نخواهند بود. در تصویر فوق هم دو رم میکرو اس دی با ظرفیت‌های 32 و 64 گیگابایتی را مشاهده می‌کنید. رنگ قرمز رم پایین که ظرفیت 64 گیگابایتی را دارد بسیار شفاف‌تر از نسخه موجود در بخش بالا و با ظرفیت 32 گیگابایتی است. در این تصویر رم اصلی رمی است که در بخش بالای تصویر و با ظرفیت 32 گیگابایتی قابل مشاهده است و رم موجود در بخش پایین با رنگ قرمز تند خود تقلبی محسوب می‌شود.

اما در تصویر بعدی هم دو نسخه اصلی و تقلبی رم میکرو اس دی 64 گیگابایتی از برند Kingston را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید کیفیت پکیج رمی که در سمت چپ واقع شده به مراتب بیشتر از کیفیت پکیج نسخه‌ای است که در سمت راست تصویر رویت می‌شود. بسته سمت راست رمی تقلبی بوده و بسته سمت چپ نسخه اصلی رم میکرو اس دی و 64 گیگابایتی برند Kingston را شامل می‌شود.

چگونه رم میکرو اس‌ دی اصلی خریداری کنیم؟

همانطور که در بخش فوق مشاهده کردید با نگاه دقیق به بسته و خود قطعه مد نظر می‌توان تا حدی متوجه اصل یا تقلبی بودن آن شد. اما در هر حال این موضوع همواره قابل تشخیص نیست و گاها هر فرد متخصصی را هم دچار سردرگمی می‌کند. بنابراین برای خرید رم‌های میکرو اس دی اصل چه کار باید کرد؟

1- خب بهترین کار این است که از فروشگاههای معتبر خرید کنید. اما متاسفانه جدیدا برخی از فروشگاههای معتبر اینترنتی در ایران با راه اندازی سیستم مارکت پلیس یا همان چند فروشندگی بدون دخالت و نظارت، فروشندگانشان کالاهای غیر اصلی را حتی با گارانتی مادالعمر به مشتریانش می فروشند.

2- برخی از شرکت های وارد و گارانتی کننده معتبر کارت های حافظه در ایران (رای بین، ایستا، ایران رهجو، حافظه طلایی ایران، داده پرداز رایانه متین، آونگ، آواژنگ، ثمین، مرآت و تعداد بسیار اندگی دیگر می باشند.

3- یکی دیگر از مواردی که با مشاهده آن می‌توانید متوجه تقلبی بودن یک محصول شوید، مربوط به قیمت آن است. تفاوت قیمت بیش از 10 درصد باید شما را مشکوک کند.

4- یکی دیگر از روش‌هایی که برای شناسایی اصالت رم‌های میکرو اس دی می‌توانید از آن استفاده کنید دانلود و به کارگیری اپلیکیشن SD Insight است. تصویر مربوط به این اپلیکیشن را در بخش زیر مشاهده می‌کنید. با استفاده از این اپلیکیشن پس از نصب رم میکرو اس دی در گوشی یا تبلت خود می‌توانید مشخصات آن را بررسی نمایید.

این مشخصات شامل نام برند تولید کننده رم، ظرفیت آن، مدل آن و تاریخ دقیق تولید قطعه می‌شود. شایان ذکر است که این اپلیکیشن به طور اتوماتیک برای تمامی رم‌های میکرو اس دی کارایی نداشته و قادر به ارائه اطلاعات دقیق مربوط به رم‌های تولید شده توسط تمامی برندهای فعال در این زمینه نخواهد بود.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید