انواع مودم کدامند و چه کاربردی دارند؟

انواع مودم کدامند و چه کاربردی دارند؟

انواع مودم کدامند و چه کاربردی دارند؟

مودم سخت افزاری است که داده ها را از طریق کابل ، خطوط تلفن و یا ماهواره به رایانه ها ارسال و دریافت می کند. اطلاعات کامپیوتری دیجیتال هستند و برای تبادل اطلاعاتی این اطلاعات به شکل امواج آنالوگ ارسال می شوند. به عبارتی مودم داده های دیجیتالی را به آنالوگ تبدیل می کند و توسط خطوط مخابرات به گیرنده ها ارسال می کند به این طریق کاربران می توانند اطلاعات اینترنتی را از طریق رایانه های شخصی دریافت کنند. همه رایانه های شخصی جدید دارای پورت مودم هستند و در صورت اتصال به مودم می توانند سیگنال های آنالوگ را دریافت کنند.

انواع مودم

modem Dial-Up

تنها با شماره گیری تلفن می توان از سرویس دهنده، ارتباط اینترنتی را درخواست کرد. مودم های دایل آپ با توجه به سرعت سرویس دهنده و همچنین کیفیت خطوط تماس، سرویس های متفاوتی را ارائه می دهند.

تا همین چند سال پیش کاربران کامپیوترهای خانگی با خرید کارت اینترنت و دریافت اطلاعات رمز ورود و نام کاربری می توانستند از سرویس های اینترنتی استفاده کنند. تنها شرط برقراری ارتباط در این مورد داشتن یک خط تلفن ثابت بود. استفاده از این مودم ها این روزها رواج ندارد.

ADSL modem

مودم های adsl دسترسی سریع تر به اینترنت را از خطوط تلفن میسر می کنند. سرعت سرویس دهنده ها با مودم های Asymmetric Digital Subscriber Line برای برقراری ارتباط بسیار بیشتر از خطوط Dial-Up است. به این ترتیب انواع مودم adsl در همه شبکه های ارتباطی جایگزین مودم های دیال آپ شده است. مودم های adsl برای ارتباط کابلی و بی سیم طراحی شده اند و با توجه به مدل های مختلف قادر به پشتیبانی از پورت های گوناگونی هستند. تکنولوژی به کار رفته در انواع مودم adsl به گونه ای است که به راحتی قادر به رد و بدل کردن اطلاعات نوشتاری، تصویری، صدا، فیلم های ویدیویی و غیره می باشد. انواع مودم ADSL به دو دسته تقسیم شده اند:

الف- Ethernet modem

مودم های سیمی یا اترنت در همه برندها دارای یک پورت USB و یک پورت LAN هستند. اغلب این مودم ها تک پورت هستند و برای اتصال به یک سیستم طراحی شده اند. انواع مودم سیمی قیمت ارزان تری نسبت به مودم وایرلس دارند. سیستم تبادل اطلاعات سیمی در این مودم ها باعث افزایش سرعت شده و امنیت بیشتری نسبت به مودم های بی سیم دارند.

ب- Wireless

انواع مودم وایرلس یا بی سیم یا مودم WiFi تکنولوژی ساخت جدیدتری دارند و مناسب ترین نوع مدل برای مصارف خانگی هستند. انواع یک آنتن و دو آنتن مودم وایرلس با برد مختلف در بازار موجود است که قیمت های متفاوتی دارند. با توجه به فراگیر شدن اینترنت و استفاده از خطوط اینترنتی مختلف در یک مکان، بهتر است از مودم وایرلس با حداکثر سرعت و برد زیادتر استفاده شود تا جوابگوی چندین دستگاه رایانه، لپ تاپ، گوشی موبایل در یک مکان باشد.

VDSL modem

عبارت VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بسترهای کابل‌های شبکه است.

پس؛ اولین تفاوت ADSL با VDSL این است که اولی از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند در حالی که VDSL بر بسترهای کابل است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل شبکه جداگانه از مرکز مخابرات تا دم در خانه شما دارد. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه (برخی استاندارد +VDSL۲) می‌رسد.

سرعت آپلود VDSL نیز ۱۰ برابر ADSL می‌شود و به مرز ۱۰۰ مگابیت می‌رسد. VDSL از کابل‌های مسی استفاده می‌کند و باندهای فرکانسی آن از ۱۲ کیلوهرتز تا ۳۵ کیلوهرتز است.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها