۱۲ نکته برای استفاده بهینه از هارد اکسترنال و افزایش طول عمر آن

۱۲ نکته برای استفاده بهینه از هارد اکسترنال و افزایش طول عمر آن

۱۲ نکته برای استفاده بهینه از هارد اکسترنال و افزایش طول عمر آن

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روز به روز نیاز به ذخیره اطلاعات و استفاده بهینه از هارد اکسترنال بیشتر می‌شود. دیسک‌های ذخیره ساز اکسترنال به دلیل قابل حمل بودن و اینکه می‌توانند همه جا اطلاعات را در‌ دسترس قرار دهند طرفداران زیادی دارند اما همین قابل حمل بودن باعث می‌شود هد این هارد دیسک‌ها بسیار زودتر از هد هارد دیسک‌های اینترنال دچار خرابی شوند در خرابی‌های ایجاد شده موضوع مهم‌تر از هارد اطلاعات روی آن است که می‌توانند اطلاعات مهمی را شامل شوند به همین خاطر قصد داریم در این مقاله 12 نکته اساسی در مورد استفاده صحیح از هارد های اکسترنال را به آگاهی شما برسانیم تا از این پس با آرامش خاطر بیشتری از هارد های اکسترنال استفاده کنید.

۱- قبل از روشن شدن کامپیوتر یا لپ تاپ، هارد را به آن وصل نکنید

زمانی که هارد به وسیله برقی یا الکترونیکی خاموش وصل باشد و آن را روشن کنید برق به سرعت وارد هارد دیسک اکسترنال شما می‌شود این ورود برق ناگهانی باعث ایجاد شوک الکترواستاتیک درون دیسک اکسترنال شما می‌شود و به مرور زمان باعث بروز مشکلات بر روی هارد دیسک اکسترنال می‌شود.

۲- زمانی که هارد دیسک به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل است از حرکت دادن آن جدا خودداری کنید

از آنجایی که درون هارد دیسک اجزای ظریف و حساسی با فاصله بسیار کم از یکدیگر در حال حرکت هستند جابه‌جایی آن می‌تواند باعث برخورد هد و پلتر شود و آسیب‌های جدی به هارد دیسک اکسترنال شما وارد کند و اطلاعات شما را با خطر پاک شدن مواجه کند همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای امنیت بیشتر پس از جدا کردن هارد کمی صبر کنید تا دیسک به‌صورت کامل از حرکت بایستد سپس آن را جابه‌جا کنید.

۳- از اتصال‌های امن از نظر فنی استفاده کنید

بیشترین مشکلاتی که برای هارد های اکسترنال به‌وجود می‌آید از عدم رسیدن ولتاژ مناسب کارکرد هارد بروز می‌کند حال برای جلوگیری از بروز این مشکلات ابتدا از سیم‌های استاندارد و با اندازه‌ای تقریبا کوتاه استفاده کنید و از سالم بودن پورت‌های یو اس بی (USB) دستگاه خود اطمینان حاصل کنید همچنین از پورت‌های جلوی کیس و کانکتورهایی که مستهلک هستند تا حد امکان استفاده نکنید.

۴- هارد اکسترنال خود را از رطوبت دور نگه دارید

حتی اگر از هارد دیسک‌های ضدآب استفاده می‌کنید به هر حال هارد را باید از طریق پورت یو اس بی (USB) به سیستم خود وصل کنید و حتی اگر مقدار کمی هم رطوبت وارد این قسمت شود باعث ایجاد اتصال کوتاه بین پایه‌های پورت یو اس بی (USB) شده و می‌تواند به دستگاه یا هارد شما آسیب جدی وارد کند.

۵- هارد دیسک اکسترنال خود را از برندهای نام آشنا خریداری کنید

یکی از عوامل مهم در طول عمر هارد دیسک اکسترنال کیفیت ساخت آن است و از آنجایی که ممکن است اعتماد کردن به نام‌ها و برندهای جدید بازار کمی سخت باشد بهتر است هارد خود را از برندهای کهنه کار و کارکشته بازار انتخاب کنید برندهایی که این‌روزها با استقبال خوبی مواجه شده‌اند عبارت‌اند از: ای دیتا (ADATA)، سیلیکون پاور (SILICON POWER)، سیگیت (Seagate)، وسترن دیجیتال (WESTERN DIGITAL) و توشیبا (TOSHIBA) که ما در فروشگاه اینترنتی دیجی‌همکار چندین مدل هارد از این برندهای معروف را که از کیفیت ساخت قابل توجه و قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای برخوردار هستند و برای استفاده‌های خانگی، آتلیه‌های عکاسی، گیمینگ و اداری مناسب هستند را برای شما برگزیده‌اند.

۶- هارد اکسترنال خود را در معرض موبایل و امواج مغناطیسی قرار ندهید

حتماً می‌دانید که اطلاعات به‌صورت مغناطیسی روی هارد اکسترنال ذخیره می‌شوند و در ساخت هارد از قطعات حساس مغناطیسی استفاده شده است حال اگر هارد خود را در معرض امواج موبایل و سیگنال‌های مؤثر مغناطیسی قرار دهید می‌تواند باعث آسیب رساندن به اطلاعات هارد دیسک شما شود.

۷- برای نگهداری از هارد اکسترنال از کیف‌های مقاوم و ضد ضربه استفاده کنید

مراقبت و نگهداری صحیح یکی از عواملی است که باعث افزایش طول عمر هارد می‌شود معمولاً کیف‌های محافظ هارد در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند که شما می‌توانید متناسب با مدل و اندازه هارد خود آنها را خریداری کنید.

۸- از تهویه مناسب برای هارد اکسترنال خود در زمان استفاده غافل نشوید

از آنجا که دیسک درون هارد در زمان استفاده با سرعتی حدود ۵۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد و باعث تولید گرمای فراوان می‌شود بهتر است به تهویه مناسب برای هارد خود نیز فکر کنید برای مثال از استفاده از هارد درون کیف خودداری کنید زیرا به مرور زمان این حرارت تولید شده به دیسک درون هارد اکسترنال آسیب می‌رساند.

۹- از متصل کردن هارد اکسترنال به موبایل تلویزیون هوشمند و گیرنده‌های دیجیتال خودداری کنید

اگر قصد دارید هارد خود را به تلویزیون هوشمند (البته در تلویزیون های جدید این مشکل رفع شده است) یا گیرنده دیجیتال وصل کنید به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید اما تا حد امکان از متصل کردن هارد دیسک اکسترنال خود به این دستگاه‌ها خودداری کنید زیرا به دلیل تغییر ولتاژ و ثابت نبودن میزان آن ممکن است به هارد یا دستگاه مورد نظر آسیب برساند به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم برای اتصال به این دستگاه‌ها از هاب های یو اس بی که دارای آداپتور هستند استفاده کنید. برای استفاده بهینه از هارد اکسترنال از مودم‌های اینترنت خانگی (ADSL و 4G) که از یو اس بی پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید به این صورت که ابتدا هارد دیسک اکسترنال خود را به وسیله پورت یو اس بی پشت مودم به آن وصل کرده و به‌صورت همزمان از روی تمامی دستگاه‌هایی که به شبکه خانگی و مودم دسترسی دارند اطلاعات هارد را مشاهده کنید اما بهتر است برای ضبط و پخش به‌وسیله این دستگاه‌ها از فلش مموری استفاده کنید که به مراتب از ریسک کمتری برخوردار است.

۱۰- به یاد داشته باشید که همواره قبل از جدا کردن هارد از سیستم آن را Safely Remove یا eject کنید

همیشه زمانی که قصد دارید هارد را از لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی جدا کنید برای استفاده استفاده بهینه از هارد اکسترنال ابتدا آن‌را Safely Remove یا Eject کرده و بعد از حدود ۱۰ ثانیه آن‌را جدا نمایید.

همیشه قبل از قطع کردن هارد آن را سیف ریموو کنید.

11- تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات

از آنجایی که هزینه تهیه نسخه پشتیبان به مراتب از بازیابی و تعمیر هارد ارزان‌تر است پیشنهاد می‌کنیم زمانی که اطلاعات مهمی روی هارد اکسترنال خود ذخیره می‌کنید حداقل یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود روی ابزار ذخیره ساز دیگری تهیه کنید. زیرا هرچقدر هم که در حفظ و نگهداری از هارد خود کوشا باشید روزی خواهد رسید که هارد شما از کار می‌افتد و دلیل آن‌را متوجه نخواهید شد.

12- جلوگیری از ضربه خوردن به هارد اکسترنال

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی هارد های اکسترنال ضربه خوردن باشد از آنجایی که زمانی که هارد روشن است دیسک آن با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه حرکت می‌کند و هد با فاصله خیلی کمی روی آن شروع به حرکت می‌کند چیزی حدود ۵۰ میکرون که کمتر از قطر موی سر می‌باشد و اگر کوچکترین ضربه به آن وارد شود منجر به خرابی هارد اکسترنال شما می‌شود.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید