تاریخچه دوربین مداربسته، از بدو تولد تا هم اکنون

تاریخچه دوربین مداربسته، از بدو تولد تا هم اکنون

تاریخچه دوربین مداربسته، از بدو تولد تا هم اکنون

پیش از تحلیل تاریخچه دوربین مداربسته توضیحی از دوربین های مداربسته این سیستم های پر استفاده امنیتی به شما دوستان ارائه می دهیم. دوربین مداربسته که نام لاتین آن (Close_Circuit Television (CCTV می باشد به شکل یک سیستم تلویزیون تعریف شده است که در درون آن سیگنال برای ایجاد امنیت و نظارت مانیتور می شود. سیستم های دوربین مداربسته امنیتی از محبوبیت بسیاری برخوردارند، حتی می توان آنها را از برترین سیستم های امنیتی و نظارتی برای ارتقائ سطح کنترل و امنیت در زمینه های مختلف که جامعیت زیادی دارند دانست.

تاریخچه دوربین مداربسته

برای تحلیل این موضوع، به بررسی مراحل رشد دوربین های مداربسته در سه مرحله ی زمانی می پردازیم:

  • دوربین اولیه
  • دوربین نظارتی
  • دوربین مدرن

دوربین اولیه

دوربین مداربسته برای بار اول سال 1942 مورد استفاده قرار گرفت که طی آماده ساختن و راه انداختن موشک V2 در آلمان بود. یک مهندس برای نظارت بر مراحل راه اندازی، دوربینی خام را درون جعبه ای قرار داد که تصویر زنده ای از راه اندازی را به تصویر بکشد و به یک مانیتور در فاصله ای مناسب از دوربین ارسال نماید.

آمریکا نیز از چنین تکنولوژی با هدف نظارت به اجرای آزمایش های اتمی خود استفاده کرد. سال های بعد هم در آمریکا، کمپانی با نام وریکون (Vericon) تلاش نمود دوربین مداربسته را به بازی هایی تجاری عرضه کند. اما این پروژه موفق نبود و امروز افراد کمی آنرا یاد می کنند. دوربین مداربسته برای بار اول دهه 1960 به انگلستان وارد شد؛ در حالی که پلیس مترو پولیتان Metro_politan از 2 دوربین موقتی را برای نگاه کردن مردم در هنگام مسافرت خانواده ی سلطنتی از تایلند به لندن به میدان ترافالگار ارائه نمود. با گذشت یک سال، سیستم حمل و نقل و عبور و مرور لندن، دوربین های مداربسته همیشگی و ثابت را با هدف ارتقای امنیت شبکه راه آهن نصب کرد. همچنین زمان دوربین مداربسته به لیورپول و دیگر نقاط لندن هم ارسال گشت ولی با هزینۀ نصب بسیار زیاد آن و مشکلاتی دیگر از جمله هزینه کابل دوربین و…، پیشرفت زیادی نداشت.

استفاده از دوربین مداربسته برای نظارت پلیس

در ابتدا دوربین های مداربسته فقط برای دولت بودند و پلیس برای نظارت در دهه 1960 از آنها استفاده می کرد، اما در آخر دهه با پیشرفته تر شدن تکنولوژی ذره ذره دوربین های مداربسته در مغازه ها و خیابان ها هم ارائه و استفاده گشتند. اولین سیستم امنیتی خانگی در سال 1969 شامل دوربین مداربسته بوده که مخترع آن ماری ون بریتن براون (Marie Van Britten Brown) بوده است. اولین نمونه دارای 4 حفره روی درب جلوی آن و یک عدد دوربین بوده است. فیلم های این دوربین قابل دیدن توسط تلویزیون بود و به آن متصل می شد. همچنین میکروفونی دو طرفه برای گفت وگو هم روی آن نصب گردیده بود. با استفاده از این سیستم اگر فرد آشنایی نزدیک می شد از راه دور و با کنترل درب باز می شد. اما اگر اینطور نبود زنگی به عنوان هشدار به صدا در می آمد.

دوربین نظارتی

با به میان آمدن ضبط های ویدئو کاست (VCR) در دهه 1970 دوربین مداربسته زنده به کنار رفتند و دوربین های نظارتی به میان آمدند. به این معنی است که دوربین ها تصویر را برای بررسی آتی ضبط می نمودند. این پیشرفت بزرگ در تکنولوژی باعث گسترس استفاده های کاربردی از این سیستم ها شد و نقطه اوجی در تاریخچه ی دوربین های مداربسته شد. برای بار اول در سال 1974 این دوربین ها برای نظارت بر جاده های اصلی و ترافیک در داخل و خارج از لندن استفاده شد. با گذشت یک سال برای نخستین بار در تاریخ دوربین مداربسته، این سیستم نظارتی و امنیتی جامع برای مسابقه فوتبال استفاده شد. و کمی بعد دوربین های مداربسته به بازار تجارت جهانی وارد گشتند.

دوربین های مداربسته در آن زمان کنترلشان به صورت دستی بود و تصاویری سیاه و سفید نمایش و ثبت می کردند. اما با همه اینها با استقبال زیادی از سوی شرکت ها، بانک ها و ایستگاه های بنزین مواجه گشتند. و با همه ی کم و کاستی هایی که داشت توانست جای خود را در بازار باز کند. و محبوبیت زیادی را به عنوان یک فناوری در حال گسترش و توسعه به دست آورد. نهاد هایی دیگر همچون شرکت بیمه و … از دوربین مداربسته برای قانون و اثبات ادعاهای دروغ استفاده کردند. از آن به بعد فیلم های ضبط شده با دوربین مداربسته به عنوان مدرک پای ثابت در دادگاه های خانواده گشت. دوربین های مداربسته اولیه ضعف های زیادی داشتند. این دوربین ها دائما نیاز به تعویض نوار داشتند حتی ممکن بود فرسوده شوند و از بین بروند. این سیستم های ویدئویی در نور کم یا تاریکی کار نمی کردند. ولی با این محدودیت ها و مشکلات، دوربین مداربسته در این دهه و دهه های بعد پیشرفت نمود.

دوربین مدرن

بعد از حمله های 11 سپتامبر دوربین مداربسته بخش جدا ناپذیری از امنیت بین الملل شد. بعد از این واقعه دوربین های نظارتی را در سازمان های انتظامی و دولتی به شکل مداوم افزایش دادند. هم اکنون در انگلستان بیشتر از 5.9 میلیون دوربین استفاده می شود. همان طور که زمان و تکنولوژی پیش می رود، دوربین های مداربسته نیز ارتقا می یابند به طوریکه امروزه نرم افزار تشخیص چهره نیز برای دوربین های مداربسته معرفی شده است.
در سال های اخیر محبوبیت دوربین های مداربسته آنالوگ با ظهور دوربین های IP (که داده ها را از طریق اینترنت دریافت و ارسال می نمایند) کاهش یافته است. هم اکنون فیلم های گرفته شده توسط دوربین های مداربسته را می توان در گوشی های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های مشابه مشاهده کرد. همانند سایر تکنولوژی های روز، دوربین های مداربسته نیز به شدت در حال پیشرفت هستند. اتصال به اینترنت، ضبط های HD و توانایی ارتباط با دستگاه های هوشمند در چند سال اخیر به ارتقای امنیت منازل و ساختمان های اداری و تجاری و حتی خودرو ها سرعت و شدت بخشیده است.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها