دوربین های پلاک خوان (بخش دوم)

دوربین های پلاک خوان (بخش دوم)

کاملترین مقاله درباره دوربین های پلاک خوان (بخش دوم)

لنز

مورد بعدی در لنز، نوع و ذات لنز هست که ما اصلا دوربین های لنز ثابت و یا متغیر دستی را برای پروژه های پلاک خوانی پیشنهاد نمی‌دهیم، چرا که تنظیم لنز در پروژه های ترافیکی و یا حرفه ای پارکینکی نباید توسط دست انجام شود، همینطور در نظر داشته باشید که در صورت بهم خوردن فوکوس دوربین در بلند مدت خود این لنز های موتوری قابلیت تنظیم اتوماتیک فوکوس را دارند، بدون اینکه بهره برداران متوجه موضوع یا مشکلی بشوند، به این ترتیب در این پروژه ها ما نباید به دنبال دوربین های معمولی و ساده در بازار باشیم.

اف استاپ

نکته بعدی مربوط به اف استاپ است وقتی که دوربین زوم بیشتری می شود، رفلکس کمتری از پلاک داخل دوربین برمی گردد و به نوعی اف استاپ لنز افزایش پیدا می کند. همچنین پرتاب مادون قرمز دوربین نیز ضعیف می‌شود.پس بهتر است پلاک خوانی‌ها از فاصله 20 متر تجاوز نکند. چرا که افزایش اف استاپ لنز دوربین افزایش نویز در شب و کاهش رفلکس را در پی دارد.

Compression و یا فرمت فشرده سازی

در رابطه با Compression و یا فرمت فشرده سازی است در دوربین های تحت شبکه ما از فرمت هایی همچون +motion Jpeg، mpeg4، H264، H265 ،H265 بهره می‌بریم. به نظر شما کدام فرمت می‌تواند یک فرمت خوب برای پلاک خوانی باشد؟ قطعا ما در پلاک خوانی نیاز به بهترین کیفیت داریم و همه ما می‌دونیم فرمت motion Jpeg به واسطه اینکه هیچ Compression و فشرده سازی صورت نمی‌گیرد یکی از بهترین انتخاب های ما می تواند باشد.

وقتی ما فرمت تصویر را motion Jpeg انتخاب و تعداد فریم را مثلا روی 20 تنظیم می‌کنیم، 20 عکس کامل به سرور ارسال می‌شود، که این فوق العاده است. اما موشن جی پیک ایرادات خاص خودش را هم دارد. که مهم‌ترین آن‌ها پهنای باند آن است. فرض کنید ما در یک پروژه 6 دوربین پلاک خوان داریم و اگه قرار باشد که هر دوربین 15 یا 20 مگابیت بر ثانیه (Mbps) به سرور ارسال کنند پهنای باند زیادی را اشغال می‌کنند. در نتیجه منابع بیشتری را از سیستم و بار بیشتری را به شبکه تحمیل می‌کند. در حالی که همین دوربین ها با فرمت H264 پهنای باندی معادل 2 یا 3 مگابیت بر ثانیه (Mbps) خواهند داشت.

با این وجود نمی‌توانیم کتمان کنیم که بهترین فرمت برای دیدن و تشخیص پلاک در وقتی که ما نرم افزار پلاک خوان را داریم همین Motion Jpeg است چون هیچ تغییری را در تصویر ایجاد نمی‌کند.

HLC ،BLC ،WDR و Anti-Fog

موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این هست که بسیاری از افراد و شرکت ها بر این باور هستند که اگر شما در شب از نرم افزارهای تشخیص پلاک استفاده می‌کنید می توانید HLC ،BLC ،WDR و Anti-Fog را در حالت on  و یا روشن قرار دهید. بله این هم یکی از مواردی است که به اشتباه رایج شده است، چرا که هیچ یک از این ها نباید فعال باشند. هر چه تصویر ما بدون تغییر و اصلاحات باشد قطعا نرم افزار های پلاک خوان تشخیص بهتری را خواهند داشت. اما اگر شما تصویری را می خواهید که با چشم قابل رویت باشد به مطمئناً صورت تجربی گاهی HLC و گاهی اوقات WDR می تواند کمک به سزایی به پلاک خوانی کند.

رزولوشن تصویر

در نهایت مبحث آخر پلاک خوانی این بخش مربوط به رزولوشن تصویر هست. در حقیقت خلاف تصورمان نیازی به رزولوشن بالا نداریم. نیاز به تصویر خوب داریم و تصویر خوب منظورش رزولوشن بالا نیست. تصویر خوب یعنی تصویری با کمترین نویز که معضل اصلی دوربین های پلاک خوانی در شب هست. اما پلاک خوانی در شب یعنی چی؟ یعنی در شب کمترین نویز را داشته باشیم. اگر از یک کمپانی دو دوربین با تکنولوژی یکسان اما یک دوربین با رزولوشن 2 مگاپیکسل و یک دوربین دیگر 8 مگاپیکسل باشد، دوربین 2 مگاپیکسل تصویر بهتری از دوربین 8 مگاپیکسل در شب به ما تحویل می‌دهد. برای همین برای داشتن پلاک خوانی بهتر در شب، به دنبال دوربین با مگاپیکسل بالاتری نباشید، به دنبال تصویر مطلوب تری در شب باشید.

در این راستا کمپانی های هایک ویژن و داهوا هم سعی کرده برای دوربین هایی که در حوزه های پلاک خوانی استفاده می شود از مرغوب ترین و گرانترین سنسورهای کمپانی سونی با سری STARVIS که غوغایی در سیستم نظارت تصویری ایجاد کرده است، استفاده می کنند. با این وجود حتی برای برندهای هایک ویژن و داهوا هم بهتر است از دوربین های 8 یا 5 مگاپیکسلی استفاده نکنیم. چرا که در شب تا به امروز یعنی بهار 97 که در حال حاضر در آن قرار داریم دوربین ها 2 مگاپیکسلی بهترین گزینه هستند.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها