LUX در دوربین مداربسته

LUX در دوربین مداربسته

نقش LUX در دوربین مداربسته

حال در اینجا برای روشن‌تر شدن مفهوم لوکس چند مثال ذکر می‌کنیم:

نور کامل خورشید در تابستان: 50000 لوکس

نور روز معمولی : 10000 لوکس

نور استاندارد محیط‌: 500 لوکس

سپیده دم یا غروب: 1 تا 10 لوکس

نور استاندارد خیابان‌های اصلی: 30 لوکس

نور استاندارد خیابان فرعی: 10 لوکس

درجه‌بندی LUX (لوکس) در دنیای دوربین های مداربسته به چند فاکتور بستگی دارد. در اینجا 3 فاکتور را ارائه می‌دهیم:

لنز، چیپ سنسور، اف استاپ (F stop):

هرچه مقدار LUX دوربین مداربسته کمتر باشد، نور کمتری برای دوربین جهت تصویربرداری مطلوب احتیاج است. هنگام بررسی تکنولوژی چیپ سنسور و درجه LUX، اساسا دو نوع سنسور وجود دارند که برای تصویربرداری استفاده شده‌اند، CMOS و CCD. معمولا هرچه حساسیت سنسور بیشتر باشد، نور کمتری برای تصویربرداری احتیاج است و درنتیجه قیمت دوربین مداربسته بالاتر می‌رود.

علاوه بر حساسیت چیپ CMOS و CCD، لنزها هم می‌توانند برروی درجه LUX تاثیر بگذارند. لنز باید نور را از خود عبور دهد، هرچقدر هم که لنز تمیز و صاف باشد، بازهم مقداری از نوری که رد می‌شود را جذب خود می‌کند. اگر لنز فیلتر خاصی داشته باشد، اگر بطور نامعمولی بزرگ باشد، یا اگر به شکل خاصی از نظر ظاهری طراحی شده باشد؛ آنگاه تمام این فاکتورها باعث افزایش درجه لوکس دوربین مداربسته می‌شوند.

دوربین مداربسته یک ورودی یا حفره دارد که نور قبل از برخورد با سنسور، از آن رد می‌شود. به این حفره روزنه (aperture) یا F-stop می‌گویند. هرچه F-stop کمتر باشد، دوربین روی نقاط نزدیکتری از تصویر تمرکز (فوکس) می‌کند. اگر مقدار F-stop بالا باشد، دوربین روی اشیای دورتر در تصویر تمرکز می‌‌کند. برای F-stop کم، نور کمتری برای گرفتن تصویری واضح و شفاف احتیاج است. و همانطور که مشخص است، برای F-stop های بالاتر نور بیشتری احتیاج است. بیشتر دوربین های مداربسته فی نفسه F-stop ثابت ندارند. معمولا در دروبین های مداربسته Iris سایز ورودی دوربین مداربسته را کنترل می‌کند و در بیشتر مواقع مطابق با نیاز تنظیم می‌شود.

اکثر دوربین های مداربسته با یک درجه LUX (لوکس) بین 1.0 یا کمتر کار می‌کنند. بعضی دوربین های مداربسته درجه لوکسی به کوچکی 0.003 دارند. اگر یک دوربین مداربسته درجه لوکس 0.0 داشته باشد، این دوربین باید یک دوربین مداربسته دید در شب دارای تکنولوژی نور مادون قرمز باشد، زیرا درجه لوکس 0.0 به این معنی است که هیچ نوری در محیط وجود ندارد و در این شرایط بدون نور مادون قرمز امکان تصویربرداری وجود ندارد. فاکتورهای زیادی وجود دارند که روی درجه لوکس تاثیر می‌گذارند. برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته با درجه لوکس مطابق با نیاز خود، باید از متخصصین این امر مشاوره بگیرید.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید