NVR های PoE یا سوییچ های جداگانه ؟

NVR های PoE یا سوییچ های جداگانه ؟

NVR های PoE یا سوییچ های جداگانه ؟

امروزه مدل های مختلفی از NVRها در بازار موجود است که دارای سوییچ PoE داخلی هستند، این موضوع، عملیات نصب را تسهیل و تسریع می کند و دیگر نیازی به استفاده از سوییچ های جداگانه نیست. اما سوال اینجاست که چرا همچنان افراد زیادی از سوییچ های جداگانه استفاده می کنند. در این مقاله کمی در مورد PoE صحبت کرده و به مقایسه معایب و مزایای این دو مدل می پردازیم. قبل از هر چیز، به توضیح مختصری درباره فن آوری PoE می پردازیم. NVRهای PoE یا سوییچ های جداگانه

PoE چیست؟

فن آوری PoE برای اولین بار در سال 2002 توسط کمپانی سیسکو معرفی شد. واژه PoE مخفف Power Over Ethernet می باشد و همانطور که از معنی لغوی آن پیداست، به کمک این فن آوری می توان جریان برق را از طریق کابل شبکه زوج به هم تابیده (Twisted Pair Ethernet Cable) منتقل کرد. با استفاده از این فن آوری، دیگر نیازی به کابل کشی مجزا برای برق و شبکه نداشته و می توانید داده ها و جریان الکتریسیته را از طریق یک کابل شبکه بین دستگاه  PSE (تامین کننده برق در کابل شبکه) و دستگاه PD (دریافت کننده برق و داده مانند دوربین مداربسته، تجهیزات رادیویی، تجهیزات VoIP) منتقل کنید. NVRهای PoE یا سوییچ های جداگانه

روش کار PoE

در این فن آوری، روش های مختلفی برای ارسال برق و داده وجود دارد که از میان آن ها، 2 روش توسط گروه IEEE 802.3 (یکی از کار گروه های موسسه مهندسی الکتریک و الکترونیک) به عنوان استاندارد انتخاب شده است. یکی از این روش ها، روش Alternative A است که در این روش برق بر روی همان رشته هایی منتقل می شود که داده ها از آن ها منتقل می شوند یعنی رشته های شماره یک (سفید نارنجی)، دو (نارنجی)، سه (سفید سبز) و شش (سبز). از آن جایی که روش تبدیل داده ها به سیگنال های الکتریکی قابل ارسال بر روی کابل شبکه و همینطور فرکانس آن روی کابل با برق متفاوت است، تداخلی در ارسال داده به وجود نمی آید.

روش دیگر، روش Alternative B می باشد، در این روش از رشته های چهار(آبی) و پنج (سفید آبی) برای جریان مثبت و از رشته های هفت (سفید قهوه ای) و هشت (قهوه ای) برای جریان منفی برق استفاده می شود. در روش دوم، قابلیت خطایابی و برطرف سازی آن، سریع تر و راحت تر است. این دو روش برای شبکه های 10/100 استفاده می شود. اما در شبکه های گیگابیتی یا 10/100/100، که از کل رشته ها برای ارسال داده استفاده می شود، در هر دو روش A و B، برق نیز توسط تمام رشته ها انتقال می یابد.

موارد تعیین کننده در خرید سوییچ PoE

یکی از این موارد میزان برق تولیدی توسط دستگاه PSE می باشد. دستگاه PSE (تامین کننده برق) و دستگاه PD (دریافت کننده برق) به محض اتصال، یک سری داده میان یک دیگر رد و بدل کرده، و بدین شکل دستگاه PSE اطمینان حاصل می کند که دستگاه مجاور نیاز به تامین برق داشته یا خیر تا از بروز آسیب های احتمالی به دستگاه های غیر PoE (یعنی دستگاه هایی که نیازی به برق ندارند) جلوگیری شود. همچنین در این داده ها، میزان برق مورد نیاز نیز مشخص می شود.

دستگاه های PSE می توانند تا 15.4 وات در هر پورت تامین کنند که در سمت دریافت کننده حدود 12/95 وات آن قابل استفاده است. البته در فن آوری +PoE، هر پورت می تواند تا 25.5 وات برق تامین کند. مورد دیگری که در تهیه سوییچ PoE ملاک می باشد، مسافت ارسال سیگنال های برق می باشد. سوییچ های معمولی می توانند تا حدود 100 متر سیگنال های برق را ارسال کنند.

مزایای استفاده از فن آوری PoE

دوربین مداربسته تحت شبکه، داده های خود را از طریق کابل شبکه انتقال می دهد و برق را از طریق کابل برق به دست می آورد. یعنی برای پیاده سازی یک سامانه دوربین مداربسته تحت شبکه نیاز است برای هر دوربین یک کابل برق و یک کابل شبکه در محل نصب شود. اما با استفاده از فن آوری PoE می توانید با نصب تنها یک کابل شبکه، داده و برق را روی همان کابل منتقل کنید. این موضوع باعث تسریع و تسهیل نصب، خطا یابی و رفع ایراد ساده تر و کاهش هزینه ها می شود.

سوییچ های PoE به صورت 5،8،9،16،24،48 پورت موجود می باشد. پهنای باند این سوییچ ها 10/100 و 10/100/1000 می باشد. برخی از این سوییچ ها قابل مدیریت بوده و می توانید در آن ها VLAN راه اندازی کنید و یا تعیین کنید کدام پورت PoE باشد. برای پیاده سازی سامانه دوربین مداربسته با استفاده از این سوییچ ها، تمام دوربین ها و دستگاه NVR را به سوییچ PoE متصل می کنیم، این سوییچ علاوه بر برقراری ارتباط بین دوربین ها و NVR، برق مورد نیاز دوربین ها را نیز تامین می کند. همچنین می توانید کامپیوتر ها و دیگر تجهیزات تحت شبکه و حتی بقیه سوییچ های موجود در شبکه را به همین سوییچ متصل کرده و ارتباط آن ها را برقرار کنید.

همانطور که قبلا اشاره کردیم با استفاده از این سوییچ ها، دیگر نیازی به کابل کشی برای تامین برق دوربین ها نیست و می توانید برق مورد نیاز دوربین ها و دیگر تجهیزات PoE را از طریق همین سوییچ ها تامین کنید. این موضوع باعث حذف کابل برق و حذف کانال مجزا برای آن، کاهش زمان نصب، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز، آسان و ساده تر شدن نصب، برطرف شدن مشکلات هم جواری کابل برق و شبکه، کاهش هزینه ها و جلب رضایت مشتری می شود.

از آنجایی که با استفاده از سوییچ های PoE، سامانه دوربین مداربسته شما مستقل شده و عیب یابی آن نیز راحت تر و سریع تر و دقیق تر انجام می شود و برای رفع مشکل، نیازی به حضور تکنیسین های شبکه و برق سازمان ندارید. یکی از قابلیت های خوب این سوییچ ها، این است که امکان برقراری ارتباط با دیگر بخش های شبکه را دارا هستند و همچنین تجهیزات غیر PoE را نیز می توان به آن ها متصل کرد. اما از طرفی، شما همچنان به یک دستگاه جداگانه یعنی سوییچ، برای تامین برق و ارتباطات شبکه ای تجهیزات نیاز دارید. این سوییچ همچنین به برق جداگانه و یک محل برای نصب نیاز دارد. از لحاظ قیمت نیز، این سوییچ ها نسبت به سوییچ های معمولی گران تر هستند.

مزایا و معایب NVR های PoE

برای رفع مشکل تامین برق و محل نصب جداگانه، تولید کنندگان ابتکار جدیدی به خرج داده، و داخل NVRها سوییچ های PoE قرار دادند. به این ترتیب، تجهیزات سامانه دوربین مداربسته، فضای کمتری نسبت به روش سنتی اشغال کرده و همچنین برق سوییچ از طریق منبع تغذیه NVR تامین می شود. هزینه خرید نیز کاهش پیدا کرده که موجب رضایت مشتری می شود. با استفاده از این سری NVRهای PoE، می توانید در زمان صرفه جویی کنید، دیگر نیازی نیست به دنبال یک سوییچ مناسب (از لحاظ پهنای باند و میزان برق تولیدی) بگردید، زیرا سوییچ داخل NVR، کاملا متناسب با تعداد دوربین های قابل نصب روی NVR می باشد.

اما مشکلی که در این سامانه وجود دارد این است که اگر NVR یا سوییچ داخلی آن با مشکلی مواجه شده و از کار بیفتد، کل سامانه شما مختل می شود. اگر حتی یکی از پورت های سوییچ داخلی، دچار مشکل شود، برای تعمیر آن باید NVR را از مدار خارج کنید.  همچنین، سوییچ های PoE داخل NVR، توانایی برقراری ارتباط با دیگر اجزای شبکه را ندارند. در واقع نمی توانید یکی از دوربین ها را به طور مجزا و بدون دخالت NVR در شبکه مشاهده کنید، و حتما باید ابتدا به NVR متصل شده و تصاویر را از طریق NVR دریافت کنید.

نتیجه گیری

با توجه به مسائلی که در بالا ذکر شد، قبل از طراحی و برنامه ریزی و انتخاب تجهیزات سامانه دوربین مداربسته، ابتدا باید محیط را امکان سنجی کرده و با توجه به نیاز، شرایط و کاربری سامانه، تجهیزات خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال در یک پروژه کوچک که قرار است تصاویر فقط داخل NVR و نهایتا یک کامپیوتر مشاهده شود، و همچنین در صورت قطع شدن تصاویر، خسارت چندانی به کارفرما وارد نمی شود، می توانید از NVR های PoE استفاده کنید.

اما در پروژه هایی که تصاویر در نقاط مختلف و با چیدمان مختلف مشاهده شود و از لحاظ تامین فضا، برق مورد نیاز و دیگر تجهیزات محدودیتی ندارند، و یا به سرویس های ویژه شبکه احتیاج دارند، و همچنین تامین امنیت و سامانه نظارتی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و فقدان آن موجب بروز خسارات سنگینی می شود، بهتر است که از سوییچ های جداگانه استفاده کنید.

به طور کلی، در دنیای الکترونیک، چیزی به اسم بهتر یا بدتر وجود ندارد. این موضوع را قبلا هم ذکر کردیم که هر دستگاه و وسیله ای، چه کوچک و چه بزرگ، چه ضعیف و چه قدرتمند، می تواند در شرایط خاص مفید واقع شود. مهم این است که هنگام خرید و پیاده سازی سامانه، به نیاز های خود و مشتری و همچنین امکانات موجود دقت کرده و متناسب با اطلاعات به دست آمده پروژه را آغاز کنیم.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها