راهنمای خرید رک: مزایای استفاده از رک در شبکه

راهنمای خرید رک: مزایای استفاده از رک در شبکه

راهنمای خرید رک: مزایای استفاده از رک در شبکه

رک Rack محفظه ای امنیتی است که سرور و همه سیستم شبکه اعم از سوییچ، روتر، مودم را در خود جای می دهد. رک جهت حفظ امنیت سرور از صدمات فیزیکی، فشار و ضربه کارایی بالایی دارد و موجب بهبود کارایی سرور و خنک کنندگی و تهویه آن می شود. در ادامه با دیجی همکار برای راهنمای خرید رک همراه باشید.

رک ها در دو نوع دیواری و ایستاده به فروش می رسند:

راهنمای خرید رک دیواری

رک های دیواری در ارتفاع 4، 5، 6، 7 و 9 یونیت ارائه می شوند که دارای عمق 35، 45 و 60 سانتی متر می باشند. رک های دیواری قابلیت باز شدن از بغل و چرخش تا 100 درجه را دارا هستند و امکان دسترسی به فضای پشت رک های دیواری نیز میسر است. رک دیواری 9 یونیت دارای سوییچ ماژول پشتی می باشد که امکان دسترسی مناسبی دارد.

راهنمای خرید رک ایستاده

رک های ایستاده دارای 4 عدد پایه ثابت، 4 چرخ و یک بست پیچ و مهره می باشند. این رک ها مجهز به یک فن هستند و قابلیت افزودن تا چهار فن را دارند. بعلاوه رک های ایستاده همه قطعات(سوئیچ ، سرور ، یو پی اس) را برای مدیریت آسان در یک جا جمع می کنند. ارتفاع رک های ایستاده 14تا 47 یونیت متغیر  و عمق آنها نیز 60 ، 80 و 100 سانتی متر است. ورودی های کابل ها از بالا و پایین رک انجام شده و مجهز به درب های شیشه ای یا تلقی و فریم دار هستند.

رک های ایستاده چندین نوع مختلف دارند که می توانند رک های شبکه، مخابراتی، رک های سرور، تجهیزات مخابراتی را در خود جای دهند. پیشرفته ترین رک های ایستاده، رک های دیتاسنتر هستند. از مزایای استفاده از رک دیتاسنتر امنیت، کارایی و  تحمل وزن بالای آن است . رک دیتاسنتر به صورت یک مجموعه در فضای یک اتاق کنار یکدیگر قرار می گیرند.

راهنمای خرید رک: متعلقات رک

کیس رکمونت: این کیس دارای قطعاتی  به صورت 3 یونیتی و 4 یونیتی موجود بوده و دارای پاور های 400 واتی است. کیس رکمونت  مجهز به درب قفل دار و فیلتر جلوگیری از گرد و غبار نیز می باشد.  این کیس قابلیت شماره گذاری کاربران در پنل های مختلف را دارد. پس از شماره گذاری شدن کاربران می توانند هر سوکتی را که مایل هستند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ متصل نمایند.

متعلقات حرارت سنج دیجیتالی رک: حرارت سنج دیجیتال با حافظه یکی از مزایای استفاده از رک در شبکه است. این حرارت سنج، پس از رسیدن به مقدار مشخصی از دما، فن های رک را به طور خودکار روشن خواهد کرد.

فن های رک: فن ها از جنس پلاستیک و فلز هستند و با ولتاژ 220 کار می کنند. برق در تمامی قسمت ها توزیع شده و پاور ماژول نیز دارای ارت است تا امنیت بیشتری داشته باشد.

بلانک پنل: برای جلوگیری از هرگونه دسترسی به تجهیزات حساسی که در داخل رک نصب شده از بلانک پنل استفاده شده است. بلانک پنل از قفل های شیشه های بسیار ایمن تر بوده و عملکرد بهتری دارد.

لامپ فلورسنت: به منظور تامین روشنایی، یک لامپ فلورسنت در بالای رک قرار گرفته است. برای مواقع ضروری و هنگام قطع شدن برق، لامپ فلورسنت با استفاده از یو پی اس های داخل رک به طور خودکار روشن می شود.

مشخصات رک استاندارد

  • رک استاندارد دارای ورودی و خروجی کابل ها از چشمه های بالا و پایین رک است.
  • فاصله ریل ها مطابق با استاندارد کامپیوتری، مخابراتی و صوتی است.
  • رک استاندارد مجهز به سیستم تهویه و فن است که به طور معمول در قسمت بالا نصب می شود.
  • رک استاندارد ایستاده دارای پایه های ثابت و چرخ می باشد.
  • همه رک های استاندارد دارای قفل امنیتی بهینه شده هستند که امنیت سیستم را تضمین می کنند.

راهنمای خرید رک: ابعاد رک و شرایط فیزیکی اتاق سرور

اتاق سرور یا دیتا سنتر قلب تپنده هر سازمان است که وظیفه نگهداری از شبکه کامپیوتری، برقراری ارتباطات، انجام امور اداری و امنیت را بر عهده دارد. از مهمترین وظایف مدیران IT انجام اقدامات پیشگیرانه و ارائه سرویس های محافظتی برای حفظ و نگهداری دیتا سنتر است.

برای انتخاب رک استاندارد باید شرایط فیزیکی اتاق سرور در نظر گرفته شود. همه انواع رک مناسب برای استفاده در همه سیستم ها نیستند. قبل از اقدام به خرید رک باید شرایطی را در نظر بگیرید و بر اساس این ضوابط رک مناسب را تهیه کنید. شرایط محیطی اتاق سرور، آشنایی با تجهیزات شبکه موجود در اتاق سرور و نکات مهم دیگری در این زمینه سنجیده می شوند. در ادامه راهنمای خرید رک بر اساس ابعاد رک  و شرایط فیزیکی اتاق سرور بررسی می شود.

1-بزرگترین تجهیزات شبکه

همواره قبل از خرید رک، تجهیزات شبکه را از لحاظ ابعاد بررسی کنید. این کار از صرف هزینه های اضافی برای تعویض رک جلوگیری می کند. بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن بزرگترین تجهیزات شبکه در اتاق سرور، اقدام به خرید رک می کنند و در هنگام راه اندازی و استفاده متوجه اشتباه خود می شوند. ابعاد سرورهای بزرگ را در نظر بگیرید و رک مناسب با فضای مورد نیاز را خریداری نمایید.

2- ارتفاع مناسب رک

بسیاری از مدیران IT به دلیل عدم توجه به ارتفاع قصد تعویض رک خود را با یک رک بلندتر دارند.این موضوع هزینه اضافی در بر دارد. پیشنهاد می شود چنانچه محدودیت ارتفاع در اتاق سرور وجود ندارد، همواره  قدری ارتفاع رک خود را بلندتر در نظر بگیرید. در این صورت با افزودن تجهیزات شبکه دیگر به اتاق سرور، محدودیتی نخواهید داشت. ارتفاع رک بلندتر می تواند در آینده به نفع شما تمام شود و به سادگی می توانید تجهیزات را اضافه کنید.

در فضاهایی که محدودیت ارتفاع وجود دارد نمی توان از ارتفاع رک بلندتر استفاده کرد، لذا این مورد در نظر گرفته شود. چنانچه بدون توجه به ارتفاع، رک با ارتفاع نامناسب را خریداری کنید، در هنگام نصب با مشکل مواجه خواهید شد. به طور کلی ارتفاع فضای مورد نظر تعیین کننده ارتفاع مناسب رک می باشد.

3-قابلیت باز شدن رک

اغلب رک ها توسط پیچ و مهره باز و بسته می شوند ولی برخی از برندهای رک، دارای شاسی جوشی بوده و پیچ و مهره ای نمی باشند. در چنین مواردی رک قابلیت باز شدن را ندارد. چنانچه در آینده بخواهید این رک را به محل دیگری انتقال دهید با محدودیت حرکتی مواجه خواهید شد. گاهی عرض چهارچوب اتاق از عرض رک کمتر است و نمی توان رک را به داخل اتاق انتقال داد. با توجه به اینکه امکان تخریب دیوار در اکثر موارد وجود ندارد، بهتر است قابلیت باز و بسته شدن با پیچ و مهره و یا شاسی جوشی را نیز هنگام خرید در نظر بگیرید. البته اگر مطمئن هستید که محل رک برای همیشه ثابت باقی می ماند می توانید بدون در نظر گرفتن قابلیت باز شدن، برند مورد نظر را خریداری نمایید.

 4- وزن تجهیزات شبکه

همه رک ها قابلیت تحمل وزن یکسانی را ندارند. با توجه به مجموع وزن تجهیزات شبکه موجود، مناسب ترین رک را انتخاب کنید. برخی از رک ها ساختار ضعیفی دارند و برای تجهیزات سنگین تر ساخته نشده اند. پیشنهاد می شود همواره رک هایی با ساختار قوی تر را خریداری کنید. رک های ضعیف، شاسی ضعیف تری دارند و در اثر مرور زمان شاسی کج شده و رک به سمت راست یا چپ متمایل می شود.

علاوه بر آن ضخامت آداپتورهای رک را نیز در نظر بگیرید. رک های ارزان قیمت دارای آداپتورهای عمودی با ضخامت ورق یک میلی متری و یا کمتر، تحمل وزن خوبی ندارند. این آداپتورها حتی با فشار دست هم تاب برداشته و مناسب استفاده برای تجهیزات شبکه سنگین و با وزن بالاتر نیستند. حداقل ضخامت قابل قبول برای آداپتور رک های استاندارد 2 میلی متر به بالا است.

5-  قفل امنیتی

در اغلب رک ها به صورت پیش فرض درب جلو و عقب دارای قفل است. برای حفظ امنیت بیشتر با پرداخت مبلغی اضافی می توانید از قفل ایمنی برای پنل های راست و چپ هم استفاده کنید. به این ترتیب از دسترسی افراد غیر مجاز به سرورها جلوگیری شده و امنیت کاملی را خواهید داشت.

6- رک های درب توری

چنانچه در رک از تعداد زیادی سرور نگهداری می شود بهتر است رک های با درب جلو و عقب توری خریداری شود. سیستم تهویه در رک هوای خنک را از درب جلو به داخل کیس کشیده و هوای گرم را از پشت کیس به خارج از فضا منتقل می کند. رک های درب توری مانعی برای ورود و خروج هوا ایجاد نمی کنند و برای کارایی سرورها و پیشگیری از آسیب شدید به سرورها مناسب تر هستند. رک های درب شیشه ای برای تعداد زیاد سرور مناسب نیستند و جلوی تبادل هوایی را مسدود می کنند و به فن فشار بیشتری وارد می شود.

7- انتخاب برند رک

همیشه برندی را خریداری نمایید که شناخته شده باشد و قطعات یدکی آن در بازار موجود باشد. اگر نیاز به تعمیر و یا ارتقا رک را داشته باشید باید بتوانید قطعات یدکی را به راحتی تهیه کنید. قطعات یدکی برخی از برندهای رک در ایران وجود ندارد و از این نظر مشکل ایجاد می کنند.

مزایای استفاده از رک در شبکه

1- افزایش کارایی

یکی از مزایای استفاده از رک، افزایش کارایی سیستم است. به طور کلی استفاده مداوم در ساعات طولانی موجب گرم شدن سیستم می شود از طرفی اکثر سرورها دارای تهویه مناسب نیستند. رک های سرور با طراحی هوشمندانه حداکثر جریان هوا را به کیس سرور انتقال می دهند. کنترل هوا و سیستم خنک کننده رک موجب افزایش کارایی و بهره وری بهینه از سیستم خواهد شد. استفاده از رک در راندمان کاری تاثیر مثبتی دارد.

2- تعمیر و نگهداری آسان

از مزایای استفاده از رک برای نگهداری سرورها و تجهیزات شبکه این است که این تجهیزات به بهترین شکلی سازماندهی و منظم شده اند و کابل های شبکه بدون گره خوردگی و ایجاد مزاحمت هستند. نگهداری آسان این تجهیزات ارمغان استفاده از رک در شبکه است. چرخ های رک امکان دسترسی به سرورها و سایر تجهیزات را برای مدیر شبکه میسر می کند. دسترسی ساده به قسمت های تجهیزات شبکه، موجب رسیدگی به تجهیزات و اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از آسیب به سیستم است. نگهداری صحیح می تواند منجر به طول عمر تجهیزات سرور شود.

3- افزایش امنیت

چنانچه همه افراد در یک سازمان دسترسی کامل به تجهیزات سرورها، سوییچ های شبکه، تجهیزات نوری و دیگر قسمت ها را داشته باشند، امکان کنترل وجود نخواهد داشت. برای مدیریت و کنترل سطح دسترسی افراد غیر مجاز، نیاز به استفاده از رک در سیستم شبکه احساس می شود. همواره قبل از خرید رک با کارشناس مشورت کنید تا بهترین سیستم با امنیت بالا را برای سازمان تهیه کنید. شرایط کاری و فضا در سازمان ها متفاوت است و مشورت اختصاصی نیاز می باشد.

4- مدیریت فضای اتاق سرور

به طور معمول، تعداد سرورها و تجهیزات شبکه در اتاق سرور زیاد است و پراکندگی و بی نظمی در این اتاق دیده می شود. مدیریت اتاق سرور کاری دشوار و زمان بر است. یکی از مزایای استفاده از رک ، اختصاص حداقل فضا برای سرورها و تجهیزات است که می توان حداکثر کارایی را از آن انتظار داشت. برای مثال در فضایی با 10 متر مربع، می توان 4 یونیت و یا 40 سرور با یک یونیت را نصب و مدیریت کرد.  با استفاده از رک یک اتاق سرور کوچک تبدیل به دیتاسنتر بزرگی می شود.

کاربرد رک در دوربین مداربسته

اما دوربین مداربسته هم از رک در سیستم و تکنولوژی خود بهره می برد معمولا دوربین های تحت شبکه و آی پی از رک ها بهره میگیرند تا تجهیزات شبکه ای دوربین مداربسته در داخل آن قرار بگیرد اما رک ها از لحاظ دما هم دارای تکنولوژی ساخت می باشند تا در صورت افزایش دمای تجهیزات دچار آسیب نشوند و رک دارای سیستم تهویه هوا می باشد و دمای داخل رک همیشه ثابت است. طبق توضیحات داده شده، بزرگترین توجیح استفاده از رک در سیستم های مداربسته حفظ امنیت دستگاه مرکزی می باشد.

نکته بعدی که حائز اهمیت است، فیش ها و اتصالات کابل های دوربین به دستگاه می باشد که در اکثر موارد شاهد بوده ایم که بعد از گذشت زمان با کوچک ترین حرکت و لرزش دستگاه، تصاویر قطع می شود. علت آن جابه جا کردن دستگاه به دلایل مختلف مثل نظافت و گردگیری و یا جابجایی محل استقرار دستگاه به دلیل تغییر دکوراسیون است.

فیش های BNC ، هر چقدر هم استاندارد لحیم یا پیچ و یا پرس شده باشند، به مرور زمان و بعد از تکان خوردن های متوالی از جای خود خارج شده یا اتصال آنها ضعیف می شود که این موضوع باعث قطع شدن تصاویر می شود. حال اگر این دستگاه و متعلقات داخل رک قرار داده شوند دیگر نیاز به نظافت نداشته و لزومی برای جابجایی آن نیست.

دلیل دیگر برای استفاده از رک در سیستم مداربسته این است که گاهی در پروژه ها از آداپتور مرکزی به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود و تنها جایی که برای این قطعه از متعلقات سیستم، امن و مطمئن است جایی جز رک نخواهد بود. دلیل اطمینان از امنیت منبع تغذیه مرکزی، این است که با آسیب دیدن آداپتور یا قطع برق 220 و یا با جدا شدن یکی از کابلهای خروجی 12 ولت همه تصاویر به کلی قطع خواهد شد.

پیشنهاد سایز مناسب رک برای سیستم مداربسته

1- رک 4 یونیت عمق 45 سانتی
2- رک 4 یونیت عمق 50 سانتی
3- رک 6 یونیت عمق 45 سانتی
4- رک 7 یونیت عمق 45 سانتی
5- رک 9 یونیت عمق 45 سانتی
6- رک 9 یونیت عمق 60 سانتی


لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها