تشخیص چهره در دوربین مدار بسته چیست؟

تشخیص چهره در دوربین مدار بسته چیست؟

تشخیص چهره در دوربین مدار بسته چیست؟

همه ما کم و بیش با دوربین های مداربسته آشنایی داریم و آن ها را به عنوان نوعی وسیله امنیتی یا محافظ در برابر جرایم و سرقت ها می شناسیم . اما در سال های اخیر با پیشرفت هوش مصنوعی و اضافه شدن قابلیت های مختلف نظیر تشخیص چهره در دوربین مدار بسته ، این وسایل تنها ثبت کننده وقایع نیستند. بلکه می توانند کاربردهای بسیار مفید و گسترده ای داشته باشند. دوربین هایک ویژن و داهوا یکی از انواع دوربین مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره است.

تشخیص چهره در دوربین مدار بسته چگونه انجام می شود؟

تشخیص چهره در دوربین مداربسته توسط الگوریتم های هوش مصنوعی و سیستم های پردازش تصویر صورت می گیرد. این کار براساس برخی اجزای اصلی صورت مانند گوش ها، چشم ها و فاصله آن ها از یکدیگر، بینی، ابروها و لب ها انجام می شود. با توجه به نرم افزار به کار رفته در دوربین های مداربسته، این امکان وجود دارد که چهره افراد از رو به رو یا حتی به صورت نیم رخ تشخیص داده شود. قابلیت تشخیص چهره در دوربین مداربسته برای جمع آوری مدارک و شواهد یا کنترل ورود و خروج به اماکن خاص بسیار پر کاربرد است.

آیا تشخیص چهره همان شناسایی چهره است؟

بسیاری از عموم و افراد غیر متخصص تفاوت تشخیص چهره در دوربین مداربسته و شناسایی چهره را به درستی نمی دانند. اما باید بدانید که این دو اندکی با یکدیگر تفاوت دارند. در سیستم های دارای قابلیت شناسایی چهره (Face Capture) دوربین مداربسته تصویر افراد را ثبت می کند و در عین حال قادر به شناسایی این افراد است. مانند سیستم حضور غیاب برخی ادارات که چهره کارمندانی که از در شرکت وارد می شوند را ثبت کرده، آنان را شناسایی نموده و به صورت خودکار حضور هر کارمند در ساعت مشخص را ثبت می کند.

اما سیستم تشخیص چهره در دوربین مداربسته (Face Detection) قابلیت شناسایی ندارد. این سیستم ها می توانند چهره افراد را با وضوح ثبت کرده و در پایگاه داده ثبت کنند تا در صورت لزوم کاربر انسانی از این تصاویر استفاده کند. برای مثال در برخی مناسبت‌ها مانند سال نوی میلادی، فروشگاه های کشورهای خارجی دوربین های مداربسته ای را در مقابل صندوق یا درب ورودی نصب می کنند و به افرادی که چهره خندان دارند جایزه می دهند. یا بیلبوردهای تبلیغاتی خاصی در کشور آلمان وجود دارد که با کمک تشخیص چهره در دوربین مداربسته، صرفا جنسیت شخصی که مقابل دوربین قرار دارد را تشخیص داده و تبلیغات مناسب بانوان یا آقایان را برای وی به نمایش می گذارند.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید