مزیت و برتری دوربین های تحت شبکه IP نسبت به دوربین های آنالوگ

مزیت و برتری دوربین های تحت شبکه IP نسبت به دوربین های آنالوگ

مزیت و برتری دوربین های تحت شبکه IP نسبت به دوربین های آنالوگ

هنوز سیستم های پر ایراد و پر زحمت آنالوگ، در بازار ایران حکمرانی می کنند. مهم ترین علت این موضوع نبود زیر ساخت لازم و اینترنت پرسرعت همگانی و همچنین ضعف اطلاعات نزد کاربران و خریداران است. جای بسی تاسف است در حالی که کشورهای دیگر در حال گذر از تصاویر Full HD به 4K هستند، ما هنوز از دوربین های درجه چندم آنالوگ چینی استفاده می کنیم. در این مقاله به 10 مورد از مهمترین برتری دوربین های IP نسبت به دوربین های آنالوگ می پردازیم.

1- پایانی بر مشکلات Interlace

حتی یک دوربین با رزولوشن بالا و با کیفیت آنالوگ، دارای مشکل اساسی Interlace می باشد. تصویر آنالوگ به روش Interlace اسکن در هم آمیخته شده و در دو مرحله شکل می گیرد، ابتدا خطوط فرد و سپس خطوط زوج نمایش داده می شوند.

این عمل با سرعت بالا انجام می شود و چشم انسان به راحتی قادر به تشخیص آن نیست. مشکل اینجاست که وقتی تصویر شلوغ و دارای عناصر زیادی باشد، تصویر تار می گردد. تاری تصویر حاصل حرکت سوژه در زمان بین برداشت خطوط زوج و فرد است که حدود ۳۰ میلی ثانیه طول می کشد. این موضوع در سیستم های آنالوگ بعلت محدودیت های کابل کواکسیال و ماهیت تصاویر آنالوگ، اجتناب ناپذیر است.

یک دوربین تحت شبکه با بکارگیری تکنولوژی Progressive Scan با وضوح و روشنی بیشتری می تواند اجسام متحرک را به تصویر بکشد.

در این تکنولوژی کل تصویر در یک زمان برداشت می شود. بنابراین حتی با وجود عناصر و حرکت زیاد، تصویری روشن و دقیق ارائه می شود.

2-تغذیه دوربین و انتقال صدا و تصویر فقط با یک کابل

هزینه کابل های کواکسیال و برق دوربین های آنالوگ همواره یک هزینه اضافی و یک مانع دست و پا گیر بزرگ بشمار می رود. از زمانی که استاندارد PoE اترنت بوجود آمده، کلیه دستگاه های تحت شبکه به آن مجهز شده اند و بوسیله یک کابل شبکه Cat5e یا Cat6 همه نیازهای یک دوربین مداربسته تامین می گردد. این یک صرفه جویی واقعی در هزینه و زمان اجرای سیستم است.

PoE یک مزیت دیگر هم دارد و آن این است که تمامی دوربین ها از یک پشتیبانی برق سالم و متمرکز از طریق اتاق سرور (UPS) برخوردار خواهند بود، بنابراین حتی در صورت قطعی برق، دوربین ها همچنان بکار خود ادامه خواهند داد.

3-رزولوشن مگاپیکسلی

دوربین های آنالوگ در محدوده سیستم های NTSC/PAL رزولوشنی در حدود 1 مگاپیکسل ارائه می دهند.

امروزه با وجود نمایشگرهای جدید با رزولوشن بالا، مصرف کننده نیازمند جزییات بالاتری می باشد. رزولوشن بالاتر یک دوربین تحت شبکه ( در حال حاضر دوربین 12 مگاپیکسلی تولید می شود) می تواند جزئیات بیشتر و ناحیه بیشتری را پوشش دهد.

این موضوع به مصرف کننده اطمینان می دهد که سرمایه اش را بخاطر یک سیستم نظارتی ضعیف و ناتوانی در تشخیص مناسب چهره فرد مجرم، دور نریخته است. همچنین افزایش چند برابری رزولوشن، تونایی دستکاری و زوم دیجیتال را با کیفیت مناسب روی تصویر فراهم می کند.

4-هوشمندی

دوربین های تحت شبکه دارای قابلیت مدیریت هشدار هستند. می توان تعیین کرد که تصویر را با چه تعداد فریم و چه رزولوشنی و در چه زمانی ارسال کرد و یا چه وقت و به چه شکل (ارسال ایمیل و ..) اپراتور را برای نظارت و یا عکس العمل خبر کند. قابلیت های هوشمند دیگری نظیر شمارش افراد، سیستم پلاک خوان و غیره در اکثر دوربین های تحت شبکه وجود دارد.

5- امکان کنترل دوربین های زوم و گردان (PTZ)، فقط از طریق یک کابل

ارتباط با یک دوربین آنالوگ PTZ نیازمند کابل کشی جداگانه ای از کابل تصویر و کابل برق می باشد. این کار همواره هزینه بر و سنگین است. دوربین تحت شبکه قابلیت کنترل PTZ را از طریق همان کابل شبکه که تصویر را منتقل می کند فراهم می آورد.

در نتیجه صرفه جویی بزرگی در هزینه و انعطاف پذیری چشمگیری به همراه خواهد داشت. علاوه بر این دوربین تحت شبکه می تواند سیگنال هایی نظیر آلارم ها و قفل های کنترلی را نیز از همین طریق منتقل نماید که صرفه جویی بزرگی در وقت و هزینه است.

6- صدای دو طرفه

در برخی اماکن، برداشت صدا اهمیت زیادی دارد. با یک دوربین آنالوگ انتقال صدا ممکن نیست مگر با اضافه نمودن یک زوج کابل مخصوص میکروفون از دوربین تا DVR. در دوربین های تحت شبکه این مشکل توسط میکروفون داخلی حل شده است.

همچنین می توان ارتباط صوتی کاملا دوطرفه با افراد در حوضه دوربین های دیگر برقرار کرد که خود امتیاز ویژه ای برای کسب و کارهای و ادارات کوچک و بزرگ است. هم نظارت تصویری و هم ارتباط صوتی بدون هزینه اضافه!

7- ارسال تصاویر با امنیت بالا

در یک دوربین آنالوگ، سیگنال ویدئویی بدون هیچگونه رمزنگاری روی یک رشته کابل کواکسیال منتقل می گردد.

در این حالت هر کسی می تواند با یک انشعاب ساده تصویر را بدزدد و یا بدتر از آن، تصویر دیگری را بجای تصویر واقعی جایگزین کند (احتمالا در فیلمهایی مثل Ocean’s Eleven دیده اید!)

در دوربین های تحت شبکه برای اطمینان از اصالت تصاویر و ممانعت از دستکاری و یا مشاهده آن توسط افراد غیر مسئول، تصاویر ارسالی روی شبکه و اینترنت، رمزگذاری می شوند.

دوربین تحت شبکه قادر به افزودن اطلاعات روی تصویر بهمراه تاریخ و ساعت، محل دوربین، نام کاربری، آلارم ها و دیگر اطلاعات لازم برای امنیت سیستم می باشد.

8- ارسال تصویر بدون افت و با کیفیت بالا

تصاویر آنالوگ از طریق کابل های کواکسیال سنگین و گرانقیمت یا کابل و مبدل های فیبر نوری و یا مبدل های بی سیم منتقل می شوند. همه اینها یک معنی دارند: افت کیفیت!

اضافه کردن برق مورد نیاز، کابل های انتقال صدا و… این وضعیت را پیچیده تر می کند.

دوربین های تحت شبکه بر این موانع غلبه کرده اند. درست مثل مشاهده یک وب سایت اینترنتی در هر جائی از دنیا، دوربین تحت شبکه نیز تصاویر را بدون افت کیفیت به هرجا ارسال می کند. اطلاعات اعم از تصاویر، صدا و سیگنال های کنترلی تنها از طریق یک خط قابل انتقال هستند.

اکثر ساختمان های جدید دارای کابل کشی شبکه (Cat5e یا Cat6) هستند و تنها یک رشته کابل توانایی انتقال صدها تصویر زنده همزمان را خواهند داشت.

9- تصاویر با کیفیت دیجیتال

سنسور تصویر در دوربین آنالوگ، سیگنال آنالوگ تولید می کند که توسط یک واحد A/D (آنالوگ به دیجیتال) به تصویر دیجیتال تبدیل می شود تا واحد DSP (پردازش دیجیتال سیگنال) بتواند عملیاتی را روی آن انجام دهد. سپس سیگنال مجددا توسط یک واحد D/A به آنالوگ تبدیل می شود. در کل سه بار تبدیل صورت می گیرد و در هر مرحله قسمتی از کیفیت تصویر از دست خواهد رفت!

در دوربین های تحت شبکه تصویر حاصل از سنسور، دیجیتال شده و در تمامی مراحل بعدی دیجیتال باقی می ماند و نیاز به تبدیل شدن ندارد. در نتیجه افت کیفیتی هم در کار نیست.

10-مقرون به صرفه و اقتصادی

واضح است که دسترسی به ویژگی هایی که در بالا شمردیم، هزینه دارد. اگر کسی فقط دوربین ها را با یکدیگر مقایسه کند، قیمت یک دوربین تحت شبکه بالاتر از یک دوربین آنالوگ خواهد بود. اما بایستی هزینه را به ازاء هر کانال تصویری مقایسه نمود نه فقط دوربین.

همچنین وقتی دوربین تحت شبکه را با تمام قابلیت ها، انعطاف پذیری و کارایی در نظر بگیریم، کفه ترازو به سمت دوربین تحت شبکه سنگینی خواهد کرد.

در بسیاری از سیستم های تحت شبکه، هزینه اجرا و نگهداری در مقایسه با سیستم های آنالوگ مشابه کمتر است. بخصوص برای سیستم های بزرگتر، جایی که سرورها و منابع ذخیره سازی بخش قابل توجهی از هزینه کلی را تشکیل می دهند، هزینه مدیریت و تجهیزات را بطور ریشه ای کاهش می دهد.

شبکه های مبتنی بر IP نظیر اینترنت، شبکه های داخلی و روش های متنوع ارتباطی نظیر بی سیم، می توانند بعنوان راههای کاهش هزینه در سازمان های بزرگ به جای استفاده از کابل های کواکسیال سنتی مورد استفاده قرار گیرند.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید