کابل کواکسیال ( Coaxial cable ) چیست؟

کابل کواکسیال ( Coaxial cable ) چیست؟

کابل کواکسیال ( Coaxial cable ) چیست؟

Coaxial cable در دیکشنری به معنای کابل هم محور ترجمه شده و در واقع یک کابل عایق بندی شده ویژه برای استفاده در تجهیزات تصویری است. کابل کواکسیال متشکل از یک رسانای داخلی با عایق منعطف است که و روی لایه عایق نیز یک رسانای نازک بافته شده است. این مجموعه همگی داخل یک عایق مقاوم به صورت جداسازی شده قرار دارند و در کل یک کابل کواکسیال را تشکیل می دهند.

مورد استفاده کابل کواکسیکال در تجهیزات تصویری نظیر کابل تلویزیون و ماهواره های خانگی است. بر روی بدنه این کابل مشخصات به صورت مقدار اهم، آمپدانس و غیره توسط کارخانه تولید کننده نوشته شده است. کابل کواکسیکال بهترین نوع کابل برای کاهش نویز در خط انتقال است که همه نویزهای مسیر فرستنده به دستگاه را حذف می کند. موج انتقال محافظت شده و بدون نویز اصلی ترین ویژگی کابل کواکسیال است که موجب شده تا در سطح گسترده و شبکه های خانگی نیز استفاده از این کابل فراگیر شود.

انواع کابل کواکسیال

صرف نظر از مشخصات ظاهری ویژگی های ساخت، کابل کواکسیال به دو دسته متفاوت تقسیم بندی شده اند:

الف- Thin net

قطر این Coaxial cable در حدود 0/25 اینچ بوده و از انواع کابل نازک، قابل انعطاف و نرم است. استفاده از کابل کواکسیکال Thin net در بیشتر شبکه ها رایج است و نحوه کارکرد ساده ای نیز دارد. در واقع کابل Thin net قابلیت اتصال مستقیم به کارت شبکه را دارد. مقاومت سیم در برابر جریان متناوب یا آمپدانس کابل 50 اهم بوده و دارای یک هسته مسی مرکزی است. کابل Thin net برای سیستم های کنترل از راه دور و استفاده در دوربین های مداربسته طراحی نشده ولی استفاده گسترده ای در شبکه های کامپیوتری و سیستم های رادیویی دارد. انتقال تصاویر تلویزیونی، رادیویی و بیسیم های نظامی توسط کابل Thin net انجام می شود.

ب- Thick net

قطر اCoaxial cable در حدود 0/5 اینچ و دارای انعطاف خوبی است. هسته مسی مرکزی Thick net کمی ضخیم تر از Thin net بوده و کارایی متفاوت تری دارد. به طور کلی ضخامت هسته مرکزی تعیین کننده پیمایش طولانی تر سیگنال از طریق کابل است. بدیهی است انواع کابل Thick net به دلیل ضخامت هسته مرکزی قابلیت انتقال سیکنال و هدایت آن در مسیرهای طولانی تر را داشته و بدون افت کیفیت تا فاصله 500 متری را پوشش می دهند. در محیط های بزرگ تر که نیاز به اتصال شبکه طولانی تری باشد از Coaxial cable Thick net به عنوان ستون اصلی استفاده می شود و با استفاده از ترنسیور شبکه های Thick net به شبکه های کوچکتر و Thin net متصل می شود. کابل کواکسیکال Thick net در کابل های تلویزیونی نیز استفاده می شود که معمولا پیچ دار است.



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها