اندروید یا iOS؟ کدام پلتفرم برای گوشی هوشمند بهتر است؟ (بخش اول)

اندروید یا iOS؟ کدام پلتفرم برای گوشی هوشمند بهتر است؟ (بخش اول)

اندروید یا iOS؟ کدام پلتفرم برای گوشی هوشمند بهتر است؟ (بخش اول)

در حال حاضر، سیستم عامل های اندروید و iOS بهترین پلتفرم های گوشی هوشمند موجود در بازار هستند. نقاط اشتراک این دو پلتفرم بیشتر از ویژگی های متمایزکننده آن‌ها است. اما تفاوت های مهمی هم وجود دارند که می توانند برای مشتری قابل توجه باشند. در این مقاله قصد داریم از دیدگاه های مختلف به مقایسه اندروید و iOS پرداخته و در هر مورد، پلتفرم برنده را اعلام کنیم. اما درنهایت بهترین پلتفرم برای شما به نوع نیازتان وابسته است. شما می توانید ویژگی هایی را که بریتان مهم هستند انتخاب کنید و بررسی کنید که در هر مورد کدام پلتفرم عملکرد بهتری دارد و سپس درمورد پلتفرم مناسب تصمیم گیری نمایید. همچنین، شما کاربران عزیز می توانید بخش دوم این مقاله را تحت عنوان اندروید یا iOS؟ کدام پلتفرم برای گوشی هوشمند بهتر است؟ (بخش دوم) مطالعه نمایید.

مقایسه اندروید و iOS

اپلیکیشن ها

بیایید با نگاهی به تعداد اپلیکیشن ها شروع کنیم. تعداد تقریبی اپلیکیشن هایی که می توانید در Google Play Store و Apple App Store پیدا کنید عبارتند از:

تعداد اپلیکیشن های اندروید: 3.5 میلیون

تعداد اپلیکیشن های آی‌اواس: 2.2 میلیون

در واقع تعداد اپلیکیشن ها سنجه مناسبی برای مقایسه نیستند. چرا که اکثر افراد از تعداد انگشت شماری از اپلیکیشن ها استفاده می کنند. از طرفی هر دو پلتفرم، اپلیکیشن های ضروری را در دسترس قرار می دهند. iOS همواره اپلیکیشن های سودمندتری را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده است. بنابراین، تمایل به برنامه های جدید در ابتدا در این پلتفرم وجود دارد. اما این موضوع در حال تغییر است چرا که بازار اندروید همچنان رو به رشد است. در ایالات متحده، هنوز هم iOS در این مسیر حرکت می کند. اما در سایر نقاط جهان، بطور فزاینده ای اولین هدف توسعه دهندگان، پلتفرم اندروید است.

تعداد اپلیکیشن های رایگان Play Store از App Store بیشتر است. البته بهترین بازی های موبایل برای اولین بار توسط iOS عرضه می شوند و حتی ممکن است هیچگاه توسط اندروید ارائه نشوند. درنهایت کیفیت بر کمیت مقدم است و این یک پیروزی برای iOS محسوب می شود. مقایسه اندروید و iOS نشان دهنده برتری iOS است.

برنده: iOS

اندروید یا iOS؟ کدام پلتفرم برای گوشی هوشمند بهتر است؟ (بخش اول)

عمر باتری و شارژ

برای صاحبان گوشی هوشمند، عمر باتری یک فاکتور اساسی محسوب می شود. مقایسه اندروید و iOS در این مورد کار بسیار دشواری است چرا که سخت افزار آن‌ها یکسان نیست. اما می توان گفت که iOS  برای به حداکثر رساندن میزان استفاده از باتری، بهینه سازی شده است. با این حال ممکن است شما یک دستگاه اندروید با یک باتری بزرگتر بخرید که نسبت به iOS عمر بیشتری دارد.

iOS و اندروید به شما این اجازه را می دهند که میزان استفاده از باتری را در یک نگاه ببینید. اما فقط اندروید می تواند میزان عمر باقیمانده از باتری را تخمین بزند. هر دو پلتفرم، حالت ذخیره سازی انرژی را ارائه می دهند. این حالت امکان افزایش طول عمر باتری را از طریق محدود کردن کارایی، اتصال و سایر ویژگی های مصرف کننده انرژی، فراهم می کند. اما نحوه کارکرد دقیق این قابلیت در اندروید بیشتر از iOS قابل تنظیم است.

مقایسه اندروید و iOS بر اساس طول عمر باتری، کار دشواری است. اما با مقایسه گوشی های iOS و اندرویدی که قیمت برابری دارند، می توان دریافت که طول عمر باتری در گوشی های اندروید بیشتر است و یک آداپتور شارژ سریع در داخل جعبه گوشی وجود دارد. بنابراین، در این مورد اندروید برنده است.

برنده: اندروید

اندروید یا iOS؟ کدام پلتفرم برای گوشی هوشمند بهتر است؟ (بخش اول)

بروزرسانی ها

iOS بروزرسانی های نرم افزار سازگار و بموقعی را ارائه می دهد. در صورتی که تمایل دارید تجربه مشابهی را با اندروید داشته باشید، مجبور هستید یکی از گوشی های پیکسل گوگل را خریداری کنید. نحوه توزیع نسخه های مختلف iOS عبارت است از:

  • iOS11 : 89.82%
  • iOS10 : 7.18%
  • 3% : نسخه های قدیمی تر

تقریبا 90 درصد از دستگاه های iOS از نسخه جدید این پلتفرم استفاده می کنند. اما فقط 0.5 درصد از دستگاه های اندروید آخرین نسخه از این پلتفرم (Android 8.1 Oreo) را اجرا می کنند. نحوه توزیع نسخه های مختلف اندروید عبارت است از:

  • Andriod 8.1 Oreo : 0.8%
  • Andriod 8.0 Oreo : 4.9%
  • Andriod 7.1 Nougat : 8.2%
  • Andriod 7.0 Nougat : 22.9%
  • Andriod 6.0 Marshmallow : 23%
  • Andriod 5.1 Lollipop : 17.6%
  • Andriod 5.0 Lollipop : 4.8%
  • Andriod 4.4 KitKat : 10.3%
  • 5% : نسخه های قدیمی تر

درصورتی که شما خواستار آخرین ویژگی ها، نسخه رفع اشکال شده و بروزرسانی های امنیتی هستید، پلتفرم iOS به شما پیشنهاد می شود.

برنده: iOS

ایمیل

اپلیکیشن پیش‌فرض ایمیل در iOS و اندروید کاربری و نصب آسانی دارد. در صورت تمایل می توان پیام های چند حساب کاربری واحد را در یک باکس واحد مشاهده کرد. علاوه بر این، iOS و اندروید گستره وسیعی از اپلیکیشن های ایمیل را در دسترس قرار می دهند.

Gmail نسبت به اپلیکیشن ایمیل iOS اپلیکیشن قوی‌تری است. از آنجا که Gmail محبوب‌ترین سیستم آدرس ایمیل در دنیا است، اپلیکیشن Gmail می تواند در این مورد برنده باشد. همچنین، به راحتی می توان آدرس های ایمیل ارائه دهندگان مختلف را به این اپلیکیشن اضافه کرد. تنها مشکلی که وجود دارد این است که گوشی های اندروید اپلیکیشن های ایمیل متفاوتی را که توسط سایر تولیدکنندگان ساخته شده است، ارائه می کنند که ممکن است خوب نباشند.

نقشه ها

Apple Maps به عنوان یک سیستم جهت یابی شروع خوبی نداشت اما بطور قابل توجهی بهبود یافته است. ویژگی های اصلی آن شباهت زیادی با Google Maps دارد و عبارتند از: امکان دانلود نقشه برای استفاده آفلاین، دریافت تخمین های دقیقی بر اساس شرایط فعلی ترافیکی و امکان جهت یابی در زمان رانندگی یا پیاده روی. همه این ویژگی ها به خوبی عمل می کنند و می توانند شما را در جهت یابی به سمت مقصد یاری کنند.

یکی از خدمات Google Maps که Apple Maps آن را ارائه نمی کند، امکان یافتن مسیرهای دوچرخه سواری است. در حالت کلی مقیاس و کیفیت Google Maps بی حد و حصر است. Google Maps توانایی شناسایی نقاط بیشتر با جزئیات بیشتری را دارد اما میزان دقت ممکن است از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشد. با توجه به مقایسه اندروید و iOS در این مورد، اندروید انتخاب بهتری است. Google Maps را حتی می توان بر روی iOS هم اجرا کرد.

برنده: اندروید 

همچنین پیشنهاد می شود درصورتی که شما کاربران عزیز قصد خرید تبلت را دارید مقاله راهنمای انتخاب سیستم عامل تبلت را مطالعه نمایید.

 



لطفاً برای ارسال نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود بشوید
اگر تاکنون ثبت نام نکرده اید ، روی این لینک کلیک کنید


    جدیدترین ها